tisdag 5 januari 2010

Bra att veta om islam

(Profetens fru) Utba bin Abi Waqqas anförtrodde (sin son) till sin broder Sa´ad bin Abi Waqqas och sade, ’’Sonen till slavflickan Zam’a är min (olaglige) son, ta honom under ditt förmyndarskap.’’ Så under åren för besegringen (av Mecka) tog Sa´ad pojken till sig och sade, ’’Detta är min broders son som min broder har anförtrott mig.’’ ’Abdu bin Zam’a ställde sig upp och sade, ’’Han är min broder och son till min faders slavflicka och föddes på min faders säng.’’ Sedan kom de båda två till Allahs Budbärare och Sa´ad sade, ’’Oh Allahs Budbärare! Detta är min broders son som min broder har anförtrott mig.’’ Då ställde sig ’Abdu bin Zam’a upp och sade, ’’Detta är min broder och son till min faders slavflicka.’’ Allahs Budbärare sade, ’’Oh Abdu bin Zam’a! Denne pojke är för dig som den pojke som tillhör sängen (där han föddes) och för äktenskapsförbrytaren är det stenen (dvs berövande).’’ Sedan sade profeten till sin fru Sauda bint Zam’a. ’’Avskärma dig från denne pojke’’, när han såg pojkens likhet med ’Utba. Sedan dess såg inte pojken Sauda tills han dog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar